Cel szkolenia
Celem szkolenia jest zwiększenie jakości obsługi osób z niepełnosprawnościami. Obejmuje zasady savoir – vivre w kontakcie z osobami z różnymi dysfunkcjami. Uczestnicy zdobędą praktyczną wiedzę jak poprawnie komunikować się i pomagać gościom z różnymi niepełnosprawnościami oraz w jaki sposób reagować w sytuacjach niestandardowych. Instytucje kultury dostępne dla osób niepełnosprawnych cechują się m.in. profesjonalną obsługą, podczas której osoba z dysfunkcją nie jest i nie czuje się dyskryminowana, ale jest na równi z innymi gośćmi. Czy wiedzą Państwo w jaki sposób pomóc osobie niewidomej, jak wskazać ekspozycje i poprowadzić do niej, opowiedzieć w dostępny sposób co znajduje się w muzeum, jak sprzedać bilet i rozliczyć płatność? Na szkoleniu uzyskają Państwo te wszystkie informacje.
Odbiorcy
Szkolenie dedykowane jest dla pracowników, którzy zajmują się obsługą gości, jak również mają z nimi kontakt (pracownicy w salach ekspozycyjnych, obsługa kasy, punktu informacyjnego, szatni, ochrona).
Liczba uczestników
Maksymalnie 15 osób.
Forma zajęć
Prelekcja, warsztaty, dyskusja, pokaz nowoczesnych rozwiązań tyfloinformatycznych.
Czas trwania
Wariant 1: 6 godzin lekcyjnych, wariant 2: 8 godzin lekcyjnych.
Na zakończenie otrzymają Państwo certyfikat potwierdzający udział w szkoleniu.
Program
- Definicja niepełnosprawności, bariery dotykające osoby z niepełnosprawnościami, stereotypy dotyczące osób niepełnosprawnych.
- Podstawowe zasady w kontaktach z osobami niepełnosprawnymi.
- Obsługa osób niepełnosprawnych ruchowo – zasady kontaktu i pomocy, ćwiczenia: poruszanie się na wózku inwalidzkim.
- Obsługa osób niewidomych i niedowidzących – zdobycie wiedzy na temat dysfunkcji wzroku, ćwiczenia na symulatorach wad wzroku, zasady kontaktu na różnych etapach obsługi, ćwiczenia praktyczne: prowadzenie osoby niewidomej, obsługa osób – scenki sytuacyjne. Dodatkowe ćwiczenia dostosowane do specyfiki muzeum (m.in. wskazanie ekspozycji, odpowiednie prowadzenie, obsługa przy kasie, punkcie informacyjnym).
- Prezentacja sprzętu ułatwiającego codzienne funkcjonowanie oraz nowoczesnych technologii informatycznych dla osób z dysfunkcją wzroku, takich jak udźwiękowione telefony, powiększalniki i lupy elektroniczne, testery kolorów, urządzenia do odczytu książek mówionych, urządzenia lektorskie, monitory brajlowskie.
- Obsługa osób niesłyszących i niedosłyszących – zasady pomocy, komunikacja.
- Obsługa osób z innymi niepełnosprawnościami i dysfunkcjami.
Wariant 2: szkolenia obejmuje dodatkowy temat „obiekt dostępny do potrzeb osób z dysfunkcją wzroku”, gdzie dowiedzą się Państwo w jaki sposób dostosować go do potrzeb osób niewidomych i niedowidzących. Zostaną zaprezentowane rozwiązania tj. tabliczki brajlowskie, plany wypukłe i terminale informacyjne z powiększoną i kontrastową grafiką, foldery z planami, nakładki na poręcze, oznaczenia poziome (ścieżki naprowadzające, pola uwagi). Uzyskają Państwo również informacje jak dostosować ekspozycję dla osób z dysfunkcją wzroku i jakie rozwiązania można zastosować.
Jesteś zainteresowany tym szkoleniem? Masz pytania? Napisz do nas na szkolenia@altix.pl!